VELKOMMEN TIL FOSSUM LANGRENN- OG SKISKYTTERCAMP 2023!

Aldersgruppe: Langrenn 2008-2014, Skiskyting 2008-2012

Tidspunkt: Mandag-Fredag 08:30-15:30

Sted: Fossum Idrettsforening

Arrangeres første og siste uka i sommerferien (uke 26 og 33)

Påmelding åpner 1. februar – hver uke har 100 plasser, så her er det førstemann til mølla som gjelder. Påmeldingsfrist er 20.mai eller til alle plasser blir fylt opp.

Link til ulike påmeldingsalternativer finnes lengre ned

PRISER

Early bird pris (før 15.mai)

Pris (etter 15.mai)

Pris begge ukene Early Bird (før 15.mai)

Pris begge ukene (etter 15.mai)

Årskull 2008-2014

1.850,-

2.150,-

3.000,-

3.500,-

Søskenrabatt: 500,- per ekstra søsken man melder på.

For skiskyttere som ikke har skudd selv, kommer en egen avgift på 500 kr per uke i tillegg.

Om Fossum langrenn- og skiskyttercamp

Fossum Langrenn og Skiskyttercamp er et lavterskeltilbud som passer for alle uansett nivå og ferdigheter. All aktivitet og trening tilpasses de ulike aldersgruppene slik at alle kan være med. Deltakere fra alle klubber er velkomne.

Hver uke består av fem dager med morsom og variert trening på Fossum Idrettsanlegg og i marka rundt. Utøvere på Fossum Elite stiller som trenere sammen med klubbens ansatte trenerapparat.

Øktene blir gjennomført på rulleski eller med løpesko på beina. Variert trening med innslag av teknikk, styrke, hurtighet, spenst og balanse. For de eldste vil det også være noen innslag av noen litt lengre turer og økter der man får pushet hverandre litt. Underveis i uka vil det selvfølgelig også bli lagt opp til en del konkurranser – både uhøytidelige og noen litt mer seriøse. Siste dag arrangeres det blant annet et felles terrengløp for alle deltakere.

For skiskyttere blir det minst en økt med skyting per dag.

Vi deler skiskolen opp etter aldersgrupper. Dette er for å sikre at alle får et best mulig opplegg. Aldersgruppene 2012-2014 vil ha aller mest fokus på lekbasert og alternativ trening.

For de som er litt eldre vil uken inneholde litt mer trening, men vi kan garantere at dette blir like gøy og at det er skiglede og mestring som er det aller viktigste.

Program

Vi legger opp til 2-3 treningsøkter per dag. I tillegg til dette vil det bli lagt opp til sosiale aktiviteter i lunsj-pausen og i små pauser mellom øktene.

En «vanlig» dag på sommerskiskolen kan se slik ut:

0815 : Oppmøte i treningstøy
0830-0945      : Økt 1 – Fossum Idrettspark/Marka
1030-1145      : Økt 2 – Fossum Idrettspark/Marka
1200-1300      : Lunsj
1330-1530      : Økt 3 – Fossum Idrettspark/Marka

Praktisk informasjon

Alle må komme i treningsklær og ha med seg skift/varme klær til å ta på seg mellom treningsøktene. Det må også tas med andre klær i forhold til værmelding og ukeplanen. Alle personlige eiendeler må tas med hjem hver dag. Alle klær og utstyr må være merket med navn og telefon nummer. Følgende utstyr er nødvendig for å kunne delta:

• Bag/sekk til utstyr/skift til bruk på treningene (plasseres på arenaen)
  • Joggesko (anbefaler2 par)
  • Staver (skøyting og klassisk)
  • Skisko (kombisko for de yngste klassene, kombisko eller skøyting/klassisk for 2008/09)
  • Hjelm (påbudt)
  • Rulleski (skøyting for alle. Skøyting og klassisk for 2008/09) De yngste kan låne rulleski på leieren.
  • Treningstøy skift (på regnfulle dager)
  • Regn og vindtett tøy til trening/tur
  • Tynn lue, buff, hansker til rulleskitrening
  • Mindre sekk man kan løpe/trene med
  • Drikkebelte
  • Reservepigger til rulleskistaver
  • Badetøy
  • En liten vanntettpose til mobiltelefonen i tilfelle regnvær

Tillegg for skiskyttere:

• Håndkle til å bruke på skytematte
  • Skiskyttervåpen (Vi har et begrenset antall rekruttvåpen til utlån i de yngste klassene)

Mat og drikke

Alle må ha med egen matpakke og drikkeflaske hver dag. Vi anbefaler å smøre en matpakke som dekker to måltider, da erfaring viser at høyt aktivitetsnivå viser at det trengs.
Det vil ikke være nødvendig å ha med en like stor matpakke på fredagen – da griller vi pølser til alle. Hvis det er noen som har eventuelle allergier så er det fint om dette legges ved som en kommentar til påmeldingen

Kjekt å vite

•      Alle barna som deltar er forsikret gjennom Fossum IF forsikring

•      Barn fra fylte 13 må ha tegnet lisens

Deltagerne vil bli delt i  i grupper etter alder og ferdighet. Er det spesielle ønsker kan dette føres inn i påmeldingsskjemaet under «eventuelt». Gruppeinndeling og annen info sendes på e-post én til to uker før leierstart.

Bilder og aktiviteter

Under Sommerskileiren ønsker vi å ta bilder av utøverne/aktivitetene/treningene for å vises på leierens FB-side hvordan dagene er på leiren, samt til å bruke for å vise neste års utøvere hvordan det er på Fossums langrenn og skiskyttercamp. Hvis noen ønsker å reservere seg mot dette noteres det på påmeldingsskjemaet «Ønsker ikke å bli fotografert», så er vi veldig lydhøre for dette.

kurs@fossumif.no