Om FIF Orientering

Orientering som idrett og frittidsaktivitet

Orientering handler om å finne frem i skog og mark ved hjelp av kart og kompass. Historisk er det en grunnleggende ferdighet generasjoner før oss har vært avhengig av. Men også i dag har mange nytte av å kunne orientere seg etter kart og kanskje kompass. Det kan være i anledning besøk i en fremmed by, en tur på påskefjellet eller rundt hytta. For mange er orientering også en sport, og det er her du finner Fossum Orientering.

Orienteringsporten har mange positive sider mange verdsetter høyt.

Sporten er svært bred og familievennlig. Sporten kan drives på alle nivåer i alle aldre. Du kan drive tur-orientering nesten over hele landet, og de fleste arrangører tilbyr nybegynnerløyper med lav vanskelighetsgrad, løyper med lav, middel og høy vanskelighetsgrad, korte og lange løyper. Dette gjør sporten veldig familievennlig. Både mor, far og barn kan delta, løpe den løypa som passer best, og tar dere med campingstoler kan den ventetiden som måtte komme brukes til å slappe av sammen med de andre i klubben. Det er kjempekoselig for hele familien.

Sporten tilbyr konkurranser på alle nivåer. De som liker å konkurrere kan melde seg inn aldersbestemte klasser og det er normalt mange klasser å velge mellom. Er du gammel nok og vil konkurrere mot de beste, kan du melde deg inn i de hardeste klassene. I Fossum Orientering har vi gjennom årene fostret flere av landets beste o-løpere med både med NM-titler og en VM tittelsom resultat. Hos oss får du med andre ord møte og trene sammen med svært gode løpere.

Vi tilbyr orienteringsaktivitet på alle nivåer, uansett alder og er en av Norges største og mest aktive orienteringsgrupper.  Fossum IF Orientering har gode trenere og treningsopplegg på alle nivåer. Les mer om de ulike gruppene via menyen til venstre. Kontaktpersoner for gruppene er også samlet under Kontakter i menyen.

Klubbens løpere deltar på kretsens treningssamlinger vår og høst. I tillegg arrangerer vi egne samlinger som f.eks klubbtur til pinseløpene på enten Hedemark eller Kongsberg og sommerturer. Hver høst i oktober er det familietur til Langedrag med foreldre og barn opp til D/H-12.

Klubben har nye orienteringskart i randsonen rundt Bærumsmarka fra Lommedalen til Sørkedalen og på begge sider av Sørkedalen. I tillegg har klubben sprint o-kart på Sauejordet-Hosle, Øvrevoll-Eiksmarka- Eikeli og på Fornebu. Mer informasjon om kartene våre er samlet under Våre Kart

Klubben har en god turorienteringsvirksomhet hvor tur-o pakker kan kjøpes i nærområdet. Se info under folderen tur-o.

O-intro starter tidlig på våren med litt teoretisk nybegynneropplæring før treninger ute. Det er en fordel om også voksne foreldre stiller opp og følger barna på o-intro. Se info under trening 8-10 år.

Orienteringsgruppa i Fossum har arrangert flere store løp opp gjennom årene; ​

• O-Festivalen med 7060 startende inkl World Cup ble i 2009 arrangert på Fossum

• NM sprintorientering fra Øvrevoll og NM jr stafett fra Sæteren Gård i 2012

• O-festivalen med sprint på Fornebu og skogsdistanser fra Skytterkollen i 2018

• Nighthawk fra Fossum i 2021

Fossum IF skal i 2024, i samarbeid med Lillehammer Orienteringsklubb, arrangere O-festivalen. Det vil bli sprint i Lillehammer sentrum og mellom/lang ved Natrudstilen.

Vi ønsker å bli flere og bedre og vi håper at også du kan bli med oss.

Lurer du på om dette er noe for deg, ditt barn eller familie? Prøv da vel!

Informasjon om treningsavgift og medlemskap

Sjekk noen av videoene våre

Bli grasrotgiver i dag!

Du kan bli grasrotgiver i alle Norsk Tippings kanaler eller ved å sende SMS: Grasrotandelen 971322934 til nummer 60000